Att starta företag är för många utmanande och kan kännas lite läskigt. Hos oss får du hjälp att komma igång, skapa och bilda företag. Enskild firma eller AB vi hjälper dig reda ut begreppen.

  • Starta Enskild Firma
  • Starta AB
  • Starta bolag ihop
  • Starta kooperativ

STARTA KÖPA SÄLJA

Som bekant finns det flera vägar till entreprenörsskap. Du kan starta från början, köpa ett befintiligt bolag med verksamhet, ibland är det frågan om personal som får möjligheten att köpa hela eller delar av företaget som man arbetar på. Det kan också handla om generationsskifte inom familjen och många fler varianter. Till vänster kan du läsa lite om detta

STARTA

Vi arbetar ofta med nystartade företag. Allt från de som startar små enskilda firmor vid sidan om sin anställning till de som startar aktiebolag med flera anställda och de som växlar över från en företagsform till en annan.

Du kan ha många frågor när Du sitter med en idé och kanske behöver Du hjälp med att fylla i alla papper som behövs. Du kan behöva ett bollplank med Dina idéer och planer. Du behöver upprätta budget för att veta om Din idé behöver finansieringshjälp.

Vilken företagsform ska Du välja? Är Du “nybörjare” som egenföretagare så kanske Du vill börja med att gå en någon av våra workshops och seminarier. Vi tar gärna en diskussion om hur ett upplägg för dig skulle kunna se ut för att vara optimalt.

KÖPA

Att köpa ett företag som redan är igång är ju ett alternativ till att starta från början och kan vara väl så intressant ur flera perspektiv. Man får kanske tillgång till lager, inventarier, personal, upparbetat varumärke, avtal, patent och mycket mera. Det kan vara positivt men också medföra en del utmaningar. Hur som helst är det viktigt att granska och värdera bolaget och dess räkenskaper noggrant.

Två exempel på köp av företag kan vara generationsskifte eller när personal är villig att ta över en verksamhet.

I dessa fall hjälper vi självklart till med vår kunskap men har också externa kontakter som kan behövas som t ex jurist för avtal, skattejurist och revisor. Vi har också ett nätverk av kunder som kan ge input och vara bollplank från liknande situationer.

SÄLJA

När det handlar om att sälja sitt bolag så finns det några saker som är viktiga att tänka på i GOD tid.

Bland annat att man ser till att bolaget har en transparent redovisning som är klar och tydlig för en potentiell köpare. Detta gärna så att köparen kan följa bolaget ett par år bakåt i tiden. Att man tagit ställning till ev outtagna utdelningar och andra finansiella poster. Tänk också på att överföra kompetens och att odla ditt varumärke. Och kom ihåg att fundera på livet efteråt, både på kort och lite längre sikt!!!

Även här har vi lämpliga kontakter utöver vår egen kompetens.

BUDGET & LIKVIDITET

Det är viktigt att göra en så trovärdig och välgrundad budget som möjligt och det är ett krav t ex om Du behöver låna pengar till Din verksamhet. Du bör upprätta en likviditetsprognos och en budget som visar troligt resultat, lägsta resultat och kanske också ett resultat för Dina barriärbrytande mål. Dessa kan/bör upprättas på flera olika tidshorisonter.  Om du söker finansiering är ett tips att du ska förbereda dig på frågor om de bakomliggande siffrorna i din budget för att ge ett trovärdigt intryck!

Du får en hel del vägledning via AlmiTillväxtverket (fd Nutek) och Verksamt.se.

AFFÄRSIDEE

Vad håller vi på med egentligen?

En affärsidé ska alltid utgå från kundens behov, inte företagets behov av lönsamhet. Företagets mål är att skapa lönsamhet för sin verksamhet och vägen dit är att tillfredställa kundernas upplevda behov. Ett upplevt behov måste inte vara ett verkligt behov utan kan lika väl ha karaktären av ett begär.

En välformulerad affärsidé besvara frågorna:

  1. Med vilken vara eller tjänst tillfredsställs kundens behov? (VAD)
  2. Vem är kunden? Vilken målgrupp riktar sig vår vara eller tjänst till? (VEM)
  3. Vilket behov ska företaget tillfredsställa och vilket mervärde skapar det för kunden? (HUR)
  4. Varför ska kunden välja att köpa från ert företag istället för från någon annan? (UNIKITET)

En affärsidé ska inte vara längre än ett par meningar och den ska vara lätt att förstå. Försök formulera er affärsidé så kortfattat som möjligt så att den besvara frågorna:

  • VAD ska företaget göra?
  • VEM är vår kund?
  • HUR ska de vi gör tillfredställa kundens behov?
  • Finns det något som är UNIKT med vårt företag?

Från Coompanions “Våga Växa”-material.

AFFÄRSPLAN

Klicka här så kommer du vidare till Vismas affärsplan som är kostnadsfri. Det är ett sätt att ställas inför ett antal frågor och ställningstaganden man behöver göra innan man startar, alt om man vill revidera sin tidigare affärsplan.

starta driva

01

Starta

Vi arbetar ofta med nystartade företag. Allt från de som startar små enskilda firmor vid sidan om sin anställning till de som startar aktiebolag med flera anställda och de som växlar över från en företagsform till en annan.

Du kan ha många frågor när Du sitter med en idé och kanske behöver Du hjälp med att fylla i alla papper som behövs. Du kan behöva ett bollplank med Dina idéer och planer. Du behöver upprätta budget för att veta om Din idé behöver finansieringshjälp.

Vilken företagsform ska Du välja? Är Du “nybörjare” som egenföretagare så kanske Du vill börja med att gå en någon av våra workshops och seminarier. Vi tar gärna en diskussion om hur ett upplägg för dig skulle kunna se ut för att vara optimalt.

02

Köpa

Att köpa ett företag som redan är igång är ju ett alternativ till att starta från början och kan vara väl så intressant ur flera perspektiv. Man får kanske tillgång till lager, inventarier, personal, upparbetat varumärke, avtal, patent och mycket mera. Det kan vara positivt men också medföra en del utmaningar. Hur som helst är det viktigt att granska och värdera bolaget och dess räkenskaper noggrant.

Två exempel på köp av företag kan vara generationsskifte eller när personal är villig att ta över en verksamhet.

I dessa fall hjälper vi självklart till med vår kunskap men har också externa kontakter som kan behövas som t ex jurist för avtal, skattejurist och revisor. Vi har också ett nätverk av kunder som kan ge input och vara bollplank från liknande situationer.

03

Sälja

När det handlar om att sälja sitt bolag så finns det några saker som är viktiga att tänka på i GOD tid.

Bland annat att man ser till att bolaget har en transparent redovisning som är klar och tydlig för en potentiell köpare. Detta gärna så att köparen kan följa bolaget ett par år bakåt i tiden. Att man tagit ställning till ev outtagna utdelningar och andra finansiella poster. Tänk också på att överföra kompetens och att odla ditt varumärke. Och kom ihåg att fundera på livet efteråt, både på kort och lite längre sikt!!!

Även här har vi lämpliga kontakter utöver vår egen kompetens.

04

Budget och likviditet

Det är viktigt att göra en så trovärdig och välgrundad budget som möjligt och det är ett krav t ex om Du behöver låna pengar till Din verksamhet. Du bör upprätta en likviditetsprognos och en budget som visar troligt resultat, lägsta resultat och kanske också ett resultat för Dina barriärbrytande mål. Dessa kan/bör upprättas på flera olika tidshorisonter.  Om du söker finansiering är ett tips att du ska förbereda dig på frågor om de bakomliggande siffrorna i din budget för att ge ett trovärdigt intryck!

Du får en hel del vägledning via AlmiTillväxtverket (fd Nutek) och Verksamt.se.

05

Affärsidè

En affärsidé ska alltid utgå från kundens behov, inte företagets behov av lönsamhet. Företagets mål är att skapa lönsamhet för sin verksamhet och vägen dit är att tillfredställa kundernas upplevda behov. Ett upplevt behov måste inte vara ett verkligt behov utan kan lika väl ha karaktären av ett begär.

En välformulerad affärsidé besvara frågorna:

  1. Med vilken vara eller tjänst tillfredsställs kundens behov? (VAD)
  2. Vem är kunden? Vilken målgrupp riktar sig vår vara eller tjänst till? (VEM)
  3. Vilket behov ska företaget tillfredsställa och vilket mervärde skapar det för kunden? (HUR)
  4. Varför ska kunden välja att köpa från ert företag istället för från någon annan? (UNIKITET)

En affärsidé ska inte vara längre än ett par meningar och den ska vara lätt att förstå. Försök formulera er affärsidé så kortfattat som möjligt så att den besvara frågorna:

  • VAD ska företaget göra?
  • VEM är vår kund?
  • HUR ska de vi gör tillfredställa kundens behov?
  • Finns det något som är UNIKT med vårt företag?

Från Coompanions “Våga Växa”-material.

06

Budget och likviditet

Det är viktigt att göra en så trovärdig och välgrundad budget som möjligt och det är ett krav t ex om Du behöver låna pengar till Din verksamhet. Du bör upprätta en likviditetsprognos och en budget som visar troligt resultat, lägsta resultat och kanske också ett resultat för Dina barriärbrytande mål. Dessa kan/bör upprättas på flera olika tidshorisonter.  Om du söker finansiering är ett tips att du ska förbereda dig på frågor om de bakomliggande siffrorna i din budget för att ge ett trovärdigt intryck!

Du får en hel del vägledning via AlmiTillväxtverket (fd Nutek) och Verksamt.se.

Let’s Start Something new
Say Hello!

Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit laborum. Sed ut perspiciatis unde omnis.