Fundera lite på rubriken.

Pris är något vi alla känner till. Det är enkelt sagt den summa en tjänst eller vara kostar och något en köpare och säljare kommer överens om.  Finns det då egentligen någon skillnad på vad du köper mot vad du får i slutändan? Att betala en summa säger ingenting om vi inte har detta kopplat till en förväntan.

Många nystartade företagare funderar ofta över just prissättning. Ligger jag för högt eller för lågt, kan jag verkligen ta så mycket eller inte?  För vad är egentligen dyrt?  Och vad är egentligen billigt? På vilket sätt har vi programmerats att tänka på saker som dyra eller billiga? Svaret är ju att det naturligtvis beror på vad du köper och vad du har för bild av vad det ska generera. och vad du vill vill uppnå. Det finns flera exempel på där det pratas om pris, tex ” du får vad du betalar för” omedvetet har vi kanks emd oss detta när vi tittar på en bil för 500 000  kr och jämför den med en för 100 000 kr. Eller när vi ser en exklusiv italiens skinnsoffa jämförd med IKEA eller en designer tröja jämfört med HM. fast vad ger det egentligen för bild? Om vi leker med iden att du behöver en bil som fraktar dig från A till B spelar då pris någon roll? Om du fryser och behöver en tröja blir du då varmare i en tröja som kostar tre gånger så mycket?

Så om värde är vad du får, Vad innebär det då? Värdet på något är lite trixigare. i Värde kan vi sammanfatta allt det som kommer med, tex kunnande, erfarenhet, användarvänlighet, livslängd och liknande. I dagens samhälle kan vi också räkna in värdet av människor, referenser och omnämnanden, delningar på sociala media och liknande. Värdet är således det som kommer med, dvs det vi får.

Det är därför som tex Apple har varit framgångsrika och tagit stora delar av marknaden, inte nödvändigtvis för att deras produkter skulle vara bättre än andras utan mer för att de levererat ett värde som gör att människor gladeligen betalar ett mycket högre pris än hos en annan tillverkare.

Med det inte sagt att ett lågt pris är är bättre än ett högt. Och det intressanta är att så många har svårt att sätta ett pris. Flera av de vi coachat har legat på ett i förhållande till kostnaderna för lågt pris och många upplever att ta betalat är riktigt jobbigt. Många av dem leverera dock ett mycket högt värde i form av kunskap, tillgänglighet och möjlighet för kunden att återkomma.

Så för att göra det enkelt, pris är helt enkelt bara den överenskommelse som köpare och säljare kommer överens om, en transaktion. Så om värde är vad du får, hur kan du då veta vad värde är för dina  kunder? Det är här många företagare och framför allt nya företagare inte når fram, eftersom de inte har skapat en relation än med kunden och därmed inte kan skapa det värdet som kunden förväntar sig att få. Lyckas vi inte matcha vår  tjänst eller produkt mot kundens upplevda värde så kommer allting vi säljer att vara för dyrt, och då har hela konversationen med värde tappats.

Vill du upptäcka hur kul det är att sälja och att ge dina kunder värde kan du kontakta oss här för mer info eller vill du skapa nya möjligheter med att starta eller driva ditt företag?